admirer

Monday, May 31, 2010

pengajaran dari kisah kerajaan semut

Kisah Kerajaan Semut


Ianya bermula dengan satu kematian dan dihadapkan ke hadapan Tuhan Semut…

Malaikat Pendakwa: Apakah yang engkau telah lakukan didunia dahulu wahai Gadis Semut?

Gadis Semut: Errr! Saya melakukan zina sehingga melahirkan seekor anak semut yang comel. Matanya berlinangan air mata mengenangkan peristiwa itu. Kepalanya tertunduk dan tidak mampu diangkat untuk memandang wajah Malaikat Pendakwa tersebut.

Malaikat Pendakwa: Tidakkah engkau tahu bahawa zina ini berdosa dilakukan? Tidakkah ibu-bapamu ada mengajar kepadamu tentang ilmu agama? soal balas Malaikat Pendakwa yang mukanya teramat bengis.

Gadis Semut: Saya tidak diajar langsung tentang ilmu agama, Tuan.

Malaikat Pendakwa : Panggil bicara kedua-dua orang tua Gadis Semut ini sekarang juga ( bentak kepada Malaikat Pembantu yang lain).

Malaikat Pendakwa : Wahai ibu bapa kepada Gadis Semut, tidakkah kamu tahu bahawa kamu wajib memberikan pendidikan agama kepada anak gadismu itu? (tanya Malaikat Pendakwa dengan tegasnya)

Ibubapa: Kami lalai tuan, kami sibuk dengan urusan pekerjaan kami sehari-hari. Walaupun begitu kami ada menghantar anak gadis kami ke sekolah. Sepatutnya Ustaz dan Ustazah disekolah mengajarnya ilmu agama. Jawab ibubapa Gadis Semut tersebut.

Malaikat Pendakwa : Panggil Ustaz dan Ustazah sekolah tersebut sekarang juga.( bentak Malaikat Pendakwa).

Malaikat Pendakwa : Adakah kamu ada mengajar Gadis Semut ini tentang ilmu agama?( tanya Malaikat Pendakwa kepada Ustaz dan Ustazah sekolah Gadis Semut tersebut.)

Ustaz dan Ustazah: Kami ada mengajarnya mengenai imu agama namun ianya terbatas kepada waktu yang dibenarkan dalam sistem pendidikan negara. Dalam seminggu kami cuma dapat mengajarkan ilmu agama cuma 5 waktu sahaja. 5 waktu ini cuma 225 minit sahaja tuan.

Malaikat Pendakwa : Siapakah yang menetapkan waktu-waktu ini?

Ustaz dan Ustazah : Kementerian Pendidikan tuan, yang diketuai oleh Menteri Pendidikan.

Malaikat Pendakwa : Panggil ke kamar bicara Menteri Pendidikan. Adakah kamu yang memimpin Kementerian Pendidikan yang mentetapkan cuma 225 minit sahaja seminggu Pendidikan ilmu agama diajar kepada penuntut sekolah?

Menteri Pendidikan : Ya tuan, memang saya yang memimpin Kementerian Pendidikan. Saya cuma menjalan tugasan saya seperti yang diarahkan oleh Kabinet, tuan. (terketar-ketar Menteri Pendidikan tersebut menjawab soalan Malaikat Pendakwa tersebut).

Malaikat Pendakwa : Siapa yang mengetuai Kabinet Kerajaan kamu itu? (tegas soalan dari Malaikat Pendakwa).

Menteri Pendidikan : Perdana Menteri kami, tuan. (lemah balasan Menteri Pendidikan yang kini tidak mampu mengangkat muka).

Malaikat Pendakwa : Panggil ke kamar bicara Menteri Besar Kerajaan Semut ini sekarang juga!! Lemah longlai Menteri Besar diheret ke kamar bicara oleh Malaikat Pembantu. Kakinya tampak lemah tidak dapat mengatur langkah. Wajahnya nampak pucat lesi.

Malaikat Pendakwa: Benarkah kamu yang memimpin kabinet Kerajaan Semut ini!??

Menteri Besar: Ya tuan, Memang saya. Memang saya yang membuat semua keputusan yang diputuskan oleh kabinet. Malah memang saya yang mengarahkannya.

Malaikat Pendakwa: Jadi memang kamu mengaku bahawa kamu tahu apa akibatnya atas arahan dan keputusan yang kamu lakukan?

Menteri Besar: Ya memang saya tahu tuan, Namun saya melakukannya mengikut mandat yang diberikan kepada saya oleh rakyat negara saya yang memilih saya menjadi pemimpin mereka melalui satu pilihanraya. Apa yang saya lakukan adalah sekadar apa yang diharapkan oleh rakyat negara saya. Lemah jawapan Menteri Besar tersebut.

Malaikat Pendakwa : Baiklah, sekarang saya serahkan kepada Tuhan Semut untuk membuat keputusan perbicaraan ini. Tuhanku, Menteri Besar ini mengaku bahawa atas mandat yang diberikan kepadanya oleh rakyat semut melalui pilihanraya, maka beliau mengarahkan kabinet negaranya yang seterusnya menetapkan bahawa Pendidikan ilmu agama cuma 225 minit sahaja seminggu yang mana diberitakan tidak mencukupi sehinggakan Gadis Semut ini telah melakukan satu dosa besar iaitu zina.

Tuhan Semut: Barang siapa yang memilih (mengundi) Menteri Besar dan Kerajaan yang memerintah tersebut dalam pilihanraya hendaklah dimasukkan kedalam neraka keseluruhannya atas sebab dosa zina yang dilakukan oleh Gadis Semut tersebut. Ini termasuklah semua yang terlibat membiarkan Gadis Semut melakukan dosa zina.



Jika anda seorang yang berakal, tentunya anda dapat menangkap maksud petikan ringkas cerpen diatas. Semoga Allah tidak melaknat kita dan memasukkan kita keseluruhannya kedalam neraka atas sikap sambil lewa dan cuai kita dalam memilih pemimpin dan pimpinan negara. Walaupun ada satu dosa kecil yang dilakukan oleh mana-mana pihak, maka kita pun akan dimasukkan kedalam neraka jika kita membiarkan dosa ini dilakukan walaupun tanpa kita sedar. Jika ditafsir dengan lebih mendalam, kita bukan sahaja berdosa apabila mengangkat pen membuat pilihan yang salah, tapi turut dicampakkan ke dalam golongan yang sama apabila mempunyai kemampuan tetapi tidak mengangkat tangan untuk bertindak membantu golongan si Gadis Semut.

copy from http://www.iluvislam.com/

aku terfikir, adakah di pengadilan nanti adakah kita masih dipersalahkan jika kita memilih salah pemimpin sedangkan pemimpin itulah yang menyembunyikan kebenaran tentang negara yang diperintahnya? sedangkan media- media massa juga dikerah untuk menyampaikan berita palsu bagi menutup kebenaran, memuja memuji pihak kerajaan, menghentam melulu pihak pembangkang tanpa memberi peluang kepada pihak pembangkang untuk berhadapan secara menggunakan media massa dengan rakyat.

Ya,kita tetap akan dipersalahkan..

ini semua tidak menjadi alasan utk kita terus terkongkong dengan segala penipuan pemimpin kita.kita mempunyai akal sihat mampu membezakan yang hak dn kebatilan.byk lagi cara lain untuk kita keluar dari pembohongan ini. dn apa yang penting adalah diri kita sendiri yang mahu atau tidak mahu percaya atau mengambil peduli tentang apa yang berlaku di negara kita.

ayuhlah sahabat sekalian,
bukalah mata, bukalah hati dn bukalah minda anda.apakah kita masih mahu melihat kehancuran yang berlaku di negara kita oleh pemimpin yang telah memungkiri amanah mereka?lihat sahaja jenayah sosial di negara kita, rasuah, buang bayi, rompakan, ragut, pembunuhan bersepah-sepah,berdesing- desing di telinga kita. jangan kita terlalu percaya dan terlalu memihak kepada satu pihak sahaja. bukalah mata lihatlah kebenaran...wajib bagi kita memilih pimpinan yang sebaiknya kerana kita jugalah yg akan dipersalahkan di pengadilan nanti..

wallahualam...

Wednesday, May 26, 2010

pakatan membunuh orang!

Percaya atau tak, sebenarnye kucing kesayangan anda terlibat dalam satu konspirasi untuk membunuh anda. mereka pun tak dapat tolong anda, sebab tu memang dah jadi tabiat mereka. Tak percaya? Cuba tengok tanda-tanda ni…. kalau kucing kesayangan anda ada sikap-sikap macam ni, baik anda hati-hati..huhu








tag lagi..

yeah!! yipi2!!nilah baru kne tag yg sebenar,,haha..thx to wani..
nk jwb! nk jwb!

1. Nama pada inbox saya.
hehe,dlm inbox aku..ade name mereka ni..
shakirah 5E
esmeth 5E
muiz 5E
mira
channel x
sox
celcom
fadli kmns
afiq zakwan sktp
mal kmns
A2.3 pika
usrah bella
usrah ain syahidah
usrah ain
A2.3 kak shida
usrah wan

bnyk kot,,haha..save message aku penuh sgt terpkse aku smpn kt inbox je msj best2..bdk usrah suke bg msj best2..
aku pn syg gler nk delete msj tu,aku delete ble inbox full tu pn aku delete sket2..


2. Ringtone utama dekat phone.
aku dh lpe la..sbb dh jrg berbunyi..wakaka
Al-khalid-yusuf islam


3. Apa saya buat tengah malam tadi.
dan2 je org yg tag aku ni mcm tau2 je aku tak tdo smpai 5 pagi..
tolong kaklang buat keje RA dier..


4. Org terakhir bersama saya.
ummi


5. Warna t-shirt saya pakai sekarang.
aku tak pakai tshirt skrg, aku mseh berbaju kelawar wane pink..wahaha


6. Bende terakhir saya buat.
ape maksud ko?sblum aku online ni ke?
aku potong tembikai!! wahaha,cntik skali, tembikai dhla besar!!!


7. 3 perkara yg anda suka buat setiap hari.
disebabkan aku tgh cuti,keje setiap hari aku ialah
online
rubic cube!
tido


8. duit yg ada dlm wallet.
habuk~
aku kemiskinan..
tp aku ade kad atm!!



9. Camne hidup.
alhamdulillah..syukurla...tp kalo nk cter,byk je yg sakit hati..


10. Ble kali terakhir jmpa mak anda.
20 mnt td..


11. mak saya kt ner.
kt dapo ha...


12. Mlm td, org terakhir ckap ngn sy.
kak lang


13. surprise terbaru yg sy dpt.
bende tag ni la..


14. Bende yg bru dipnjam dri kwn.
pinjam kredit bole??


15. my Bf.
aku prefer Bf tu stands for best friends
pika
atul
mira
shakirah


16. Apa yg rse skrng?
rase lapar


17. Nak share ngn spe?
sape sudi berlapar ngn aku?? angkat tgn!!


18. Spe yg tau rahsia sy.
rahsia..hehe..aku je la yg tau..yg org len tau tu bkn rahsia..


19. Diorg simpan ke rhsia tu?
depends kt diorgla..kdg2 penat je aku ckp"ni rahsia tau"


20. Nak tag ke?
nak!!
siti nabilah said
syafiq ridhwan
ainee khatijah
najwa syamsuddin




thx again to wani..clap2..

Tuesday, May 25, 2010

tag2!!

sbnrnye takde org pn nk tag aku..cme aku je tak malu minta kt syafiq tag2 ni..wahaha..
biarla..aku bosan woo~
jom layan...

3 Nama samaran kamu.
byk kot nama samaran
1. hasanah
2. ana (mse matrik)
3. senah (bdk2 merbok)

5 tarikh penting dalam hidup kamu.
tarikh penting..erm..
1. 8 september dn berturut- turut dlm bulan september..
2. mestilah tarikh lahir aku
3. 14 disember 2007 (tak sgke aku mseh igt kejadian pada tarikh ini..huhu..)
4. tarikh aku graduate,tarikh aku first day dpt keje, tarikh first dpt gaji (haha)
5. tarikh aku nikah..hahaha (semestinya, semua org pn akn aggp tu tarikh penting..haha)

5 Perkara yang kamu buat semalam.
smlm?aku ade kt kg.
1. sakit perut.3-4 pagi di toilet.wahaha..
2. sapu rumah nenek..
3. bagi nenek makan..disebabkn kecuaian aku nenek terhantuk kt dinding..
4. packing barang balik rumah di klang
5. gi melaka sentral naik bas ngn ummi, pstu pau ummi belikn kasut ngn tshirt muslimah baru~

5 Perkara akan buat anda gembira.
perkara yg akan buat aku gembira bila..
1. aku rasa ikhlas nk buat
2. aku rasa gembira nk buat..(haha..tak mjwb soalan)
3. aku tgk semua org pn gembira buat perkara tu..
4. bila aku ditimpa ujian berat (gembira sbb Allah msih menguji aku)
5.perkara yg aku nak buat sgt2!!

5 drama kegemaran.
1. wonderpets??
2. naruto??
3. erkk....nur kasih itu pn aku tgk kt laptop je..

aku malas tgk drama kecuali adamaya aku khatam tapi bkn feveret pn..aku mls tgk tv..


5 hobi kamu.
1. online
2. update blog.
3. membaca
4. tido
5. main rubic cube!!

5 tempat percutian.
huh??aku sdg bercuti la ni...
1. di rumah
2. di tepi pntai..
3. di dpn komputer/lappy/notty
4. kg di melaka
5. di atas tilam...

5 sebab kamu menjwab soalan ini.
1. aku bosan
2. terase nk update blog tp takde idea
3. aku sdg meluahkn perasaan
4. aku nk ngelak dr asyik tido
5. sbb notification kt fb tgh kosong

5 orang yang hendak di tag.
aku nk tag follower2 baru aku,juga kwn2 ku..
1.siti nabilah darus
2.shasha
3.nur adibah abas
4. mirafiqa
5. amir auxin

Friday, May 21, 2010

Panggilan jihad

Allahu Akbar,Allahu Akbar,Allahu Akhbar
Kalam suci menentukanku berjuang
Maju serentak membela kebanaran
Demi agama,bangsa dan keadilan

Panggilan jihad kobarkan,panggilan jihad kobarkan
Allahu Akbar,Allahu Akbar, Allahu Akbar
Putra-putri islam harapan agama,majulah serentak

Gemakan persatuan kalam Tuhan
Mari kita memuji,mari kita memuja
Peganglah persatuan kalam Tuhan

Kalam suci menentukan aku berjuang
Maju serentak membela kebenaran
Untuk agama,bangsa dan keadilan

Allahu Akbar, Allahu Akbar, Allahu Akbar
Pemuda-Pemudi bengunlah,
Panggilan jihad rampungkan,
Wasiat Muhammad peganglah,
Harta dan jiwa serahkan,
Binalah persatuan,ciptkan perdamaian

Menuju persatuan kalam Tuhan
Kalam ilahi menuntut persatuan
Perpecahan meruntuhkan kekuatan
Pertikaian menguntungkan musuh Tuhan
Hanya iman tauhid dapat menyatukan
Tuntutan agama menjadi tujuan
Hukum Allah tegakkan,hukum Allah tegakkan

Allahu Akbar,Allahu Akbar,Allahu Akbar
Ulama' pemimpin islam dengarlah,demi agama sedarlah
Hentikan pertikaian,ciptakan perdamaian 2x
Menuju persatuan kalam Tuhan

Prof Hamka
(10/Febuary 1999/28 Syawal 1419)

Tuesday, May 18, 2010

sedih ke??


ia memang menyedihkan, terutama bagi mereka yang menanggungnya. tak terkata sedihnya. sedih. sedih. sedih.<---(perulangan ayat.ini mmg menyedihkan).

namun Alhamdulillah disebalik kesedihan itu masih lagi mempunyai peluang..


bila hati terasa nikmat menerima ujian Allah...Subhanallah, Allahuakhbar..

Wednesday, May 12, 2010

sampah??

geram! geram! geram!
geramnya bila tgk keadaan luar kwsn pagar rumah smpah sarap bersepah di tepi pagar. hmm..angkara siapa lagi, bdk2 sekolah yg lalu lalang smbil makan ais krim,gula-gula,air kotak, dn sebagainya tuptup smpahnya buang kt luar rumah aku..

memandangkan aku tinggal di kwsn perumahan berlot dn berlorong-lorong kecil di perkmpungan bernama kg delek di klang (tempat ini terpencil), lorong rumah aku menjadi laluan bdk2 sekolah berbasikal juga yg berjalan kaki (jarak sekolah rendah terdekat dr rumah aku kurang 1km).

masalah sampah.bkn aku je alami, malah dimana-mana je kita boleh lihat sampah merata-rata di bahu jalan. kemana mentaliti rakyat Malaysia tentang pentingnya menjaga alam sekitar, dn adab sopan utk tidak membuang smpah merta-rata?


aku rasa bertuah ketika aku di sekolah rendah, kami dididik tanpa bakul smpah dlm kelas. setiap kali kami buat sampah, masing-masing kena simpan smpah dlm beg dn buang di rumah.malah, ibubapa aku pn mengajar tidak membuang smpah dr dlm kereta ke luar.

perlu tak agaknya buat signboard macam ni untuk memberi kesedaran kepada mereka yang memandang ringan sikap buang smpah merata-rata?

anda bagaimana?


ingat,sekecil zarah pn smpah anda, Allah tetap menilainya..

wallahualam..

"Sungguh jika ada perbuatan sebesar biji sawi, dan berada dlm batu dilangit atau di bumi, nescaya ALLAH akn memberinya balasan. Sesungguhnya ALLAH Mahahalus, Mahateliti."'surah Lukman 31:16

perancangan cuti

hurmm..pttnye aku dh lame dah post bnde ni, tp atas alasan tertentu (malas) , niat aku ini telah terbantut..teringat dialog dlm cter adamaya "memory card ko tu 1GB je kalo terhntuk kt dinding hilang sume! tuliss!!" akibat aku tak tulis perancangan aku semua ni jadi semuanya terbantut kecuali yg teringat di kepala..

smbung amek lesen, blaja bwk sendiri secara haram
keje kerani, pusat asuhan, jage nenek di kg
blaja menjahit
blaja memasak
pergi merbok , umi cdg hntar surat kt pejabat merbok suruh poskn sijil..hish!
blogging2! :DD
fikir masa depan, istiharah nk smbung apa lps ni..
doa byk2 utk result exam lps
blaja main rubic cube , memperpantaskn main rubic
mandikan kucing2 busuk (mok dn e.p)
hntar emel PENTING kt ayah (huhu, mseh dlm draft takut nk hntar)
khatam kn solusi dn millenia muslim (huaarghh..makin malas nk baca buku)
cari alasan untuk ponteng usrah, usrah setiap khamis!
mengemas laman (terbantut setiap kali aku jmpe katak)

ape lagi! ape lagi!


nanti2 la aku tmbah.haha..

Thursday, May 6, 2010

cat lover! look at this!

haha,comel sgt2 kucing2 ni! hebat tul org snap gmbr2 ni..enjoy~













mcm aku kn comelnye? sggh! aku tak tipu!








pilih..korang yg mane?

Wednesday, May 5, 2010

9 mei hari ibu!

hmmm..hari ibu...nk wat ape ye?? tahun lps dh bagi lagu yg comel ni, thn ni..hmm..





"Ya Allah ampunilah segala dosaku dan juga dosa kedua ibubapaku dan kasihanilah mereka keduanya sebagaimana mereka memelihara dan mendidikku di masa kecil"

Tuesday, May 4, 2010

dunia makin panas..

panas!panas!panas!
huhu..walaupun duduk dlm rumah je amboi,terasa bahangnya.teringat masa duduk kt negeri sembilan yg terkenal sbgai tempat pling kering di semenanjung waduhh,boleh tahan panasnya..setiap hari rasa nk minum ais je..sepanjang masa rasa nk mandi je..sdgkan kuala pilah tu kwsn kampung berbukit bukau..huhu..bygkn klang sebuah bndar tnpa bukit bukau ni..huhu..lagi panas..

seingat aku, sepanjang cuti lpsan matrik ni, tak byk kali aku keluar rumah..haha..minggu pertama jumaat sabtu ke kuala terengganu dengan beberapa hari lps aku diculik mira! hehe..owh..hehe..nt aku cerita apa berlaku ketika penculikan itu,,hehe..

tak dpt nk bayangkn matahari sejengkal atas kepala di pdg masyar nanti..panasnya api neraka jahanam..huhu...insaf..



tgk video comel ni,bukti kesan drp pemanasan global..

video

haha..

Monday, May 3, 2010

always be there- maher zain

Allahu Akbar…

If you ask me about love
And what i know about it
My answer would be
It’s everything about Allah
The pure love, to our souls
The creator of you and me,the heaven and whole universe
The one that made us whole and free
The guardian of HIS true believers
So when the time is hard
There’s no way to turn
As HE promise HE will always be there
To bless us with HIS love and HIS mercy
Coz, as HE promise HE will always be there
HE’s always watching us, guiding us
So when the time is hard
There’s no way to turn
As HE promise HE will always be there
To bless us with HIS love and HIS mercy
Coz, as HE promise HE will always be there
HE’s always watching us, guiding us
And HE knows what’s in all in our heartSo when you lose your way
To Allah you should turn
As HE promise HE will always be there…

HE bring ourselves from the darkness into the light
Subhanallah praise belongs to YOU for everything
Shouldn’t never feel afraid of anything
As long as we follow HIS guidance all the way
Through the short time we have in this life
Soon it all’ll be over
And we’ll be in His heaven and we’ll all be fine

So when the time gets hard
There’s no way to turn
As HE promise He will always be there
To bless us with HIS love and HIS mercy
Coz, as HE promise HE will always be there
HE’s always watching us, guiding us
And HE knows what’s in all in our heart

So when you lose your way
To Allah you should turn
As HE promise HE will always be there…

Allahu Akbar…

So when the time gets hard
There’s no way to turn
As HE promise He will always be there
To bless us with HIS love and HIS mercy
Coz, as HE promise HE will always be there
HE’s always watching us, guiding us
And he knows what’s in all in our heart

So when you lose your way
To Allah you should turn
As HE promise HE will always be there…

Allahu Akbar…





secara realitinya, aku taktahu apa2 pun psl cinta. dn aku rasa aku seorg yg gagal dlm bab2 ni.

so, when you ask me about love, my answer would be it’s everything about Allah. The pure love, to our souls...

jadi mgkin anda akan menyesal kalau anda sngka aku boleh tolong menyelesaikn atau meminta pndpt dlm masalah cinta anda sbb pertolongan aku hnya mendorong anda utk lupakn cinta monyet anda.

hehe, kwn2 minta maaf kalau anda sekalian tak rela pn utk clash,tp mgkin sbb terpengaruh dgn dorongan aku, mgkin sbb anda menghormati pndapat aku, dn mgkin merasakan apa yg aku ckp adalah benar jadi anda pn terpkse clash. dn setelah hubungan kita berakhir sbgai rakan sematrik dulu, mgkin anda smbung balik, atau mgkin anda tak thn dgn godaan dunia,rayuan lelaki..maaf,sbb aku tiada lagi disisimu utk mberi dorongn...tp doaku agar anda sentiasa tidak putus dgn hidayah Allah dn suatu hari nanti anda bertemu dgn jodoh yg soleh..wallahualam..


siapakah aku utk menyerah rasa cinta dn rindu pada dia yg tak pasti sdgkn diri ini masih tak mampu memberi cinta pada Dia pencipta rasa cinta dn rindu ini...sedangkan Dialah cinta hakiki..sdgkn jika hati ini halal utk mencintai sang suami namun wajarkah aku mengagungkan cinta sang suami sdgkn Dialah yg menciptakan cinta dr si suami itu..

c.i.n.t.a- cinta, ikut nabi taat Allah