admirer

Tuesday, November 30, 2010

kehebatan yakin dan doa

smalam aq tertarik ngn post sahabat lama aq. sahabat ketika aq mnuntut di sebuah skolah di utara tanah air..
die menulis 'yakin dan percaya... ada perbezaan??'..
benda nie mbuatkan hatiku utk bceloteh n bkongsi cerita ngn korang suma..
hmmm,bg aq benda nie mmg ada perbezaan..
x beriman laa kite klu kite x yakin dan percaya dgn ALLAH SWT..
tp bagaimana pula klu kite percaya tetapi kite tidak yakin???
dan bagaimana pula klu kite yakin tapi tidak percaya??



semua ini merupakan persoalan yg harus dititik beratkan kerana scara tidak langsung ia berkait rapat dgan pegangan dan kpercayaan kite terhadap ALLAH SWT dan RASULNYA..
sbagai manusia biasa dan hambaNYA, kite haruslah yakin dan percaya kpada ALLAH dan RASULNYA tanpa rasa sebarang kmusykilan dan was2 kerana was2 itu adalah bisikan syaitan utk mgoyahkan iman kite kpadaNYA..
hmmm,pada pndapat aq (klu gune 'sya' lg sedap) yakin adalah perasaan percayaan akan sesuatu itu yg lahir di dalam hati tanpa ragu2 dan was2..
manakala percaya adalah perasaan yg nyatakan akan kebenaran dari segi hak dan batil nya terhadap sesuatu..


konsep yakin dan percaya ini haruslah di satukan didalam khidupan kite untuk mgukuhkan lg keimanan kite kpd ALLAH SWT..


hmmm,ok laaa.. cukuplaaa mukadimahnya.. nati klu panjang2 korang x larat nak baca plak.. huhu..
skang sya nak bkongsi cerita dgan korang suma..
cite tentang 'seorang anak,keyakinan dan doa'...
cite ni sya penah terbaca ketika di asrama di kedah dulu..
n saya rasa mgkin kamu2 juga penah mbaca n mdengarnya..
tp biarlah sya mceritakannya lg skali agar ia mjadi tazkirah kpda diri sya dan anda semua.. insyaAllah..



Kisah ni berlaku pada masa dahulu..
terdapat sepasang suami isteri yg hidup bahagia dan dikurniakan seorang anak yang comey dan baik budi pekertinya...

Pada suatu hari, si anak ini lapar dan haus slepas bermain bersama rakan-rakannya yang lain..
Dia pulang kerumah untuk mgisi perutnya yang lapar dan mbasahi tekaknya dgan air yang lazat. Dia memasuki rumah dan datang mghampiri ayah dan ibunya yg sedang berehat2 di dalam rumah itu.
Dia menyatakan kpada ayahnya bahawa dia kehausan dan kelaparan.. kemudian,ayahnya berkata sebenarnya mereka tidak mpunyai sbarang makanan dan minuman utk anaknya itu. tetapi pada hakikatnya, mereka mpunyai sbiji roti dan secawan manisan untuk anak kesayangan mereka itu..

Kemudian si ayah berkata kepada anaknya,"Wahai anakku.. Jikalau kamu lapar dan kehausan,pergilah ke jendela dan tadahlah kedua-dua tapak tanganmu ke langit dan berdoalah dengan penuh keyakinan dan kepercayaan kpada ALLAH supaya DIA mberi kamu makanan dan minuman kpada kamu".


Si anak menuruti kata ayahnya tadi dan segera ke jendela rumahnya manakala ayah dan ibunya sgera ke dapur. Si anak mnadah tangan dan berdoa dengan penuh keyakinan dan kekhusyukan. "Ya Allah, Ya Tuhanku.. hambamu ini didalam kelaparan dan kehausan.. oleh ini, kurniakanlah hambamu ini dgn sedikit makanan dan minuman".

Tanpa pengetahuan si anak tadi, si ibu telah mngambil sebiji roti bsertakan secawan manisan tadi dan terus mletakan makanan dan minuman itu diatas meja. kemudian si ibu berpura-pura mbasuh pinggan dan si ayah pula berpura-pura mbantu isterinya itu.. Selepas si anak berdoa di jendela, dia pergi ke dapur dan melihat di atas meja.. diatas meja itu terdapat sbiji roti da secawan manisan.. si anak amat terkejut dan dia amat bersyukur kerana Allah telah memakbulkan doanya dan mberinya makanan dan minuman..

si ayah dan si ibu gembira melihat anaknya.. si ayah berkata,'' Anakku, Allah telah mdengar doamu kerana kamu yakin dan percaya kpadaNYA.. dan kamu telah berdoa dgan penuh keyakinan''. Si anak ngucapkan Alhamdulillah diatas rezeki yg dikurniakan Allah dan dia segera mghabiskan sebiji roti dan segelas manisan itu..


Pada suatu hari, si ayah dan si ibu mempunyai kerja di bandar.. mereka terpaksa meninggalkan anaknya itu berseorangan di rumah... si anak hanya melihat ibubapanya pergi ke bandar dgan mnaiki kuda dari jendela rumahnya.. kemudian si anak keluar dan bermain-main bsama kanak-kanak yang lain di laman rumahnya..

matahari kian membara dan terpacak di atas kepala.. si anak berhenti bermain bersama-sama rakan-rakannya dan masuk ke rumah untuk mnunggu ibu dan ayahnya pulang.. tetapi, ibu dan ayahnya masih tidak pulang.. "Ya Allah, lapar dan hausnya tekak aku",kata si anak didalam hati.. si anak pergi ke dapur dan melihat tiada satu pun makanan dan minuman di atas meja.. rupa-rupanya, si ibu dan si ayah terlupa untuk myediakan makanan dan minuman untuk si anak.. Tiba-tiba, si anak teringat akan peristiwa yg lepas.. si anak pergi ke jendela dan menadah tangan dan seraya berdoa kpada Allah dgan penuh keyakinan," Ya Allah, hambamu ini kehausan dan klaparan.. oleh itu, kurniakanlah rezki kpada hambamu ini.. amin"


Dengan kuasa Allah yg MAHA Mendengar dan MAHA Pengasihani, Allah telah myediakan sebiji roti dan scawan manisan untuk si anak.. selepas brdoa di jendela si anak pergi kedapur dan ternampak ada disediakan sebiji roti dan secawan manisan di atas meja.. "Alhamdulillah, Allah telah mmakbulkan doaku''. kata si anak dgan gembira..


tidak lama slepas itu, si ibu dan si ayah sampai ke rumah dan bergegas ke dapur untuk myediakan makanan untuk anaknya.. Alangkah terkejutnya apabila mereka melihat anaknya itu sedang mjamah sbiji roti besertakan dgan scawan manisan.... si ayah bertanya dari manakah si anak itu mdapat roti dan manisan, kmudian, si anak bkata," Allah telah mmakbulkan doa saya"...
si ibu dan si ayah hanya terdiam..


hmmmm,macam tu laa citenyer.... arap cite nie dpt jd iktibar n tazkirah kpda kite...
so, konklusinya yakinlah klu kite bdoa kpd Allah...
n nak kongsi gak:

tips untuk berdoa
yakinlah kpada Allah apabila kite berdoa. Hanya DIA tempat kite bgantung..
memuji Allah semasa berdoa.
bersalawat keatas NABI SAW di mula dan akhir doa.
mghadap kiblat.
suci dari hadas
bdoa waktu yg afdal( rase2nyer korang dah tau kot bile waktunya, contoh, time bila hujan nak turun, lepas solat, antara 2 khutbah solat jumaat DLL)
cuba menangis ketika berdoa.. (setitik air mata pun boleh mghalang kite daripada mmasuki NERAKA ALLAH)

sumber: zulfahmi,fb

No comments:

Post a Comment